Omuz
 Torasik Outlet Sendromu
DONMUŞ OMUZ
(FROZEN SHOULDER)

Kolunuzu baş üzerine kaldırma konusunda zorluğunuz varsa, diğer omuzunuza dokunamıyor veya kolunuzu arkaya götüremiyorsanız omuz hareketlerinde bir kısıtlanma var demektir. Hareket kısıtlılığı "Donmuş Omuz" hastalığında ilk belirtilerdir.

Kimler risk altında?
  • Kadınlarda erkeklere göre daha sık görülür
  • Genellikle 40-65 yaş arası sıktır
  • Şeker hastalarının % 10 -20 inde görülür.
  • Omuzun ralanma, sakatlanma veya operasyon gibi sabitlenmesi gereken durumlar
  • Hipertiroidi, kalp-damar hastalıkları, depresyon, parkinson gibi rahatsızlıklar
Donmuş omuz gelişimi

Donmuş omuz hastalığının nedeni bilinmemektedir. Bir enflamasyon sonucu omuz kapsülünde kalınlaşma ve büzülme oluşur. Bu durumda omuz başının eklemdeki hareketi kısıtlanır. Donmuş omuz aynı zamanda omuz ekleminin bir kırık veya ameliyat gibi nedenlerle uzun süre tesbit edilmesi sonucunda da gelişebilir. Bu nedenle modern omuz tedavilerinde omuza uygulanan tesbit süreleri çok kısaltılmış ve tam sabit tesbitler terk edilmeye başlanmıştır.

Donmuş omuz genellikle tek omuzda olur. Ancak vakaların 1/3 ünde her iki omuz hareketlerinde kısıtlanma vardır.

Donmuş omuz yavaş ve sinsice gelişir. Hastalık genellikle 3 aşamada gelişir.
    1. I. Aşama; Geceleri daha fazla olmak üzere ağrı vardır. Artan ağrı ile birlikte hareket kısıtlılığında bir artış görülür. Bu aşama 2 ile 9 ay sürer.

2. II. Aşama; Ağrı azalmaya başlar ve kol hareketleri ağrısız hale gelir. Ancak hareket kısıtlılığı artmıştır. Bu kısıtlılık diğer kol hareket açıklığının yarısına kadar ilerleyebilir. Bu aşama 4 ile 12 ay sürebilir.

3. III. Aşama; İlerleme durur. Hastaların bir kısmında hareket yeteneğinde dereceli bir artış olur. Bu dönem 12-48 ay kadar sürebilir. Bu dönemde bazı hastalarda omuz hareketlerini geri kazanmak için cerrahi gerekebilir.
Bu tür yakınmalarınız varsa hiç zaman geçirmeden omuz konusunda deneyimli bir ortopediste başvurun. Erken dönemde başlanılan tedavinin çok daha etkili ve daha basit olduğu unutulmamalıdır. Doktorunuz muayene ardından bir röntgen isteyecektir. MR incelemesi Donmuş Omuz hastalığında belirgin bulgular vermese de omuz hareketlerini kısıtlayan diğer hastalıkların ayırt edilmesi için genellikle istenir.

TEDAVİ

İstanbul Ortopedi Grubu olarak dünyada son olarak uygulanan prokollere göre tedavi düzenlemekteyiz. Aşağıda uyguladığımız tedavi protokolü bulunmaktadır.
Tedavi hastalığın hangi aşamada ve ciddiyette olmasına göre biçimlendirilir. Tedaviyi 5 aşamada değerlendirmek mümkündür;

1- İlaç ve egzersiz tedavisi; Ağrı kesici-anti romatizmal ilaçlar ile birlikte fizyoterapistler tarafından öğretilen egzersizler hastalığın ilk aşamalarında önerilir. Egzersizler ağrılı olabilir ancak düzenli yapmak omuzda hareket kısıtlılığının gelişmesini engelleyebilir. Egzersizlere başlamadan omuzu ısıtmak - sıcak uygulamak ağrıyı azalttığı gibi hareket açıklığını arttırır. Egzersiz sonrası ise enflamasyonu azaltmak için soğuk-buz uygulaması yapılır.
2- Fizik tedavi; Omuz hareketlerinde kısıtlılığın artmaya devam ettiği durumlarda zaman geçirmeden başlanmalıdır. Omuz fizyoterapisi özel bir uzmanlık ve deneyim gerektirir. Aşırı zorlama hastalığın hızlanmasına neden olabilir. Hastalığın seyrine bağlı olarak 2-12 aya kadar uzayabilir. Fizyoterapi sırasında ev egzersizlerine uymak fizik tedavi süresini azalttığı gibi etkisini de arttırır.
3- Eklem içi kortikosteroid uygulaması; Fizik tedavi yanıtı az ise veya aşırı ağrı nedeni ile terapi tam yapılamıyorsa kullanılan oldukça etkili bir yöntemdir. Uygulanılan kortikosteroid dozu ve tipi nedeniyle klasik kortizon yan etkileri görülmez.
4- Genel anestezi altında manüplasyon; Önceki yöntemlere cevap vermeyen özellikle de III. Aşamada hastalarda genel anestezi altında omuzun daralmış kapsülü zorlayarak yapışıklıkların yırtılması sağlanır. Bu sırada boyun sinirleri üzerine kılcal bir boru yerleştirilerek bu borudan işlem sonrası ağrı kesici verilerek derhal harekete ve fizik tedaviye başlanır ve yeniden yapışıklıklar oluşmasının önüne geçilir.
Bu işlem çok dikkatli ve deneyimli kişiler tarafından yapılmalıdır. Aşırı zorlama omuzda kırığa neden olabilir. Nazik manevralarla omuz açılmıyorsa işlem bırakılmalı ve omuz artroskopisine geçilmelidir.
5- Omuz artroskopisi; Genel anestezi sırasında manüplasyonla yeterli gevşetme sağlanamadığında veya ileri derecede omuz hareket kısıtlılığı olan kişilerde tercih edilen bir yöntemdir.

Genellikle dizde sıkça yapılan artroskopik ameliyatlar omuzda da çok az sayıda merkezde yapılabilmektedir. Donmuş omuzda 2 adet 1 cm li kesiden eklem içine girilerek kalınlaşmış ve daralmış kapsül gevşetilmektedir. Ağrısız bir işlemdir. Fakat derhal hareket ve fizik tedaviye başlayarak yeniden yapışıklıkların önüne geçmek için bu sırada boyun sinirleri üzerine kılcal bir boru yerleştirilerek bu borudan işlem sonrası ağrı kesici verilir.

BEN NE YAPIYORUM?
Dr.Deniz Algün
Ortopedi ve travmatoloji uzmanı, Spor hekimliği, omuz-diz-kalça artroskopik ve protez operasyonları ile özel olarak ilgileniyor.1963 doğumlu ve Ankara Tıp Fakültesi mezunu. Ortopedi ve Travmatoloji ihtisasını S.S.K. İstanbul Hastanesi'nde tamamladı.Artroscopy Association of North America (Chicago)'nin Temel ve İleri Omuz, Diz, Kalça, Dirsek ve Dirsek Artroskopisi eğitimi aldı.Harvard Univercity Massachussets General Hospital (Boston, MA)'de Omuz, New York Hospital for Special Surgery (HSS)'de spor Hekimliği, Travmatoloji ve Protez Servislerinde çalıştı. Ayrıca American Society for Surgery of Hand'in Spor Hekimliğinde Omuz-Dirsek-El bilek ve El Sakatlanmaları ve American Orthopaedic Society for Sports Medicine'nin Spor Hekimliği kurslarını aldı.Artroscopy Association of North American (AANA)'nin international, İstanbul Tabib Odası, Türk Ortopedi Derneği üyesidir.

Donmuş omuz tanısı alan hastamda belirgin zorlama olmadan ağrısı varsa omuz eklemi içine bir kortizon enjeksiyonu yapıyorum. Kortizona gerek görmediğim hastalarla birlikte "omuz manüplasyonu" denilen özel bir fizyoterapi tekniğini bilen güvendiğim bir fizyoterapiste yolluyorum. Haftada 3 gün en az 6 hafta fizik tedavi ardından değerlendiriyorum. Hareket açıklığında gelişme devam ettiği sürece fizik tedaviye devam ediyorum. Bu arada hastaların ev egzersiz programını uygulamalarının önemini de belirtiyorum. Bu arada ağrılı bir dönem daha başlarsa yeniden kortizon yapıyorum. Asla 2 defadan fazla kortizon uygulamıyorum.

Herhangi bir gelişme olmayan veya tatmin edici hareket açıklığına ulaşmayan vakalarda artroskopik kapsüler gevşetme ile omuzun tam hareket genişliğine ulaşmasını sağlıyorum. Bu işlemi "skalen blok ve kateter" denen bir anestezi yöntemiyle yapıyorum. Skalen blok boyundan kola giden sinirlerin üzerine 1 milimetrelik bir borucuk yerleştirerek buradan lokal anestezik verilerek yapılan anestezidir. Bu borucuktan istendiği anda lokal anestezik vererek operasyon sonrası 2 gün günde 2 kez tamamen ağrısız bir fizik tedavi ile tam omuz açıklığını koruyoruz ve bir süre daha fizik tedaviye devam ediyoruz.